In de dansexpressie - lessen ligt de nadruk op het cratief proces en het mogen en durven uiten d.m.v. dans.

VOEL JE VRIJ - DURF TE DANSEN





Dansexpressie en Dansimprovisatie


Dans is een discipline die velen lastig vinden om te gebruiken als medium om je creatief en expressief te uiten. Stel je voor dat ik jou, als volwassene in groepsverband zou vragen of je op mijn gekozen muziek wilt dansen waarbij de opdracht is dat je ritmisch en staccato beweegt en dit af te wisselen met vloeiend en doorgaand bewegen. Je voelt daarbij misschien allerlei weerstand. Dit is niet anders bij kinderen.
 
Bij het uiten van persoonlijke expressie, ook op jonge leeftijd al, lopen kinderen tegen barrières op. Bijvoorbeeld de sociale groepsdruk, schaamte voor lichaam of faalangst. Dus voordat ik als docent wil bereiken dat leerlingen zich vrij en expressief kunnen exploreren moet de leerling zich veilig voelen in de lessituatie.
 
Ik besteed veel aandacht aan respect voor jezelf en je klasgenoten. Ieder uit zich op een eigen manier. Ieder werkt aan de opdracht binnen hun eigen mogelijkheden. Ieder heeft zijn eigen grenzen die hij onderzoekt.
 
Anderen mogen jou niet beperken bij jouw expressie – jouw persoonlijke expressie kan niet fout zijn.
 
Dit probeer ik te bereiken door bijvoorbeeld de leerling te laten presenteren wat hij heeft bedacht, daarbij benoem ik wat het gedurfde, grensoverschrijdende, bijzondere aan deze persoonlijke invulling is. Hierdoor komt er bewustwording en waardering bij de leerling én zijn klasgenoten, zij worden uitgedaagd om óók te exploreren.
 
In de danslessen worden de leerlingen uitgedaagd om buiten het veilige conformisme en de bekende kaders te treden. Het creëren van eigen dansbewegingen en het ontwikkelen van eigen dansstijl tegenover de bekende en populaire dansstijlen en dancemoves die iedereen kent en daardoor ook durft.