Danszus in het onderwijs



In de loop van de jaren heb ik zelf een leerlijn DANS ontwikkeld die aansluit op de leerlijn volgens de SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling met de daarbij horende streefcompetenties en de kerndoelen van het onderwijs. 

Behalve het handelen naar ontwikkelingsdoelstellingen is dansplezier mijn persoonlijk hoofddoel. Ik streef ernaar dans toegankelijk te maken voor iedereen en wil het fenomeen doorbreken dat dans een meisjesding is. De leerlingen doen in mijn les altijd allemaal mee!

De muziekkeus voor de lessen is gevarieerd maar ik zie het als een uitdaging om leerlingen muziek aan te bieden waar zij niet zo snel mee in aanraking komen, daarom gebruik ik vaak klassieke muziek. Dat levert soms kippenvel momenten op. 

LEERLIJN DANS volgens Suzanna Wind

Groep 1-2
​De danslessen sluiten aan bij thema’s uit de belevingswereld van het jonge kind.
De kinderen worden bekend met dans op school, zij ervaren dat het leuk en fijn is om samen met je klasgenoten in een schoolse omgeving vrij en expressief te kunnen dansen.
De kinderen presenteren voor de ouders, de presentatie heeft een open les-karakter.
Groep 3-4
​De danslessen hebben een thematisch karakter. Naast de dansexpressie is er de uitdaging van het leren en onthouden van een vaste dansvorm. Kinderen worden meer fysiek uitgedaagd, met de nadruk op lichaamshouding en uithoudingsvermogen.
De presentatie is voor de ouders, de kinderen laten zien wat ze hebben geleerd.
Groep 5-6
​In de danslessen ligt de nadruk meer op het leren, onthouden en zelf creëren van danspassen en eenvoudige choreografieën. Het accent ligt op het ruimtelijk inzicht en originaliteit. De leerlingen werken samen in groepsverband met duidelijk gestructureerde opdrachten.
Zij presenteren aan elkaar en voor de ouders.
Groep 7-8
De leerlingen ontwikkelen samen met de leerkracht een choreografie. Het accent ligt op respect voor elkaar en het durven presenteren. ​De leerlingen bereiden zich voor om te presenteren voor onbekend publiek.